Automobily Wikov
Vstup na automobilový trh
Na automobilovém trhu v předválečném Československu nabízela své vozy a vzájemně si konkurovala řada domácích a zahraničních automobilek. Z československých výrobců to byly již zavedené automobilky Praga, Laurin & Klement – Škoda, Tatra a Walter, a dále nově založené malé automobilky Wikov, Aero, Jawa a Zetka. Mezi nejpozoruhodnější vozy z těchto firem patřily automobily značky Wikov. Přestože vstoupily na tento trh až koncem roku 1927 typem Wikov 7/28, brzy si na něm vydobyly pověst velmi kvalitních a svým způsobem i výjimečných vozů pro náročné a zámožné klienty.
Vůz Wikov 35 conduite intérieure (tudor), zvaný „Labuť“
Výrobce
Byly to automobily, vyráběné v malých sériích v automobilovém oddělení (později zvaném automobilka Wikov) bývalých Prostějovských továren na stroje Wichterle & Kovářík, akc. spol. ve dvacátých a třicátých letech minulého století. V letech 1927 – 1937 byly v této automobilce, založené r. 1924, vyráběny zejména vozy Wikov 7/28, Wikov 35 a Wikov 40.
Technické řešení
Ve své době vynikaly automobily Wikov pokrokovým technickým řešením, zejména motoru ( rozvod OHC, klínový kompresní prostor, vyměnitelné cementované a kalené vložky válců, použití lehkých slitin) a nejdůležitějších částí podvozku (spojovací hřídel s křížovými klouby, rozvodovka s ozubením Gleason a diferenciálem, kapalinové tlumiče pérování, kapalinové ovládání brzd, centrální mazání podvozku). Dále vynikaly kvalitním dílenským zpracováním a velkou variabilitou tvarového uspořádání i vybavení karoserií. Jejich nejzdařilejší karoserie měly kromě vytříbené elegance i nepřehlédnutelný výraz aristokratické noblesy.
Aristokrat mezi vozy
Automobily Wikov byly vskutku aristokraty mezi vozy, jak zněl dobový reklamní slogan jejich pražského zastoupení ve třicátých letech. Byly to robustní, soustavně zdokonalované, doslova šlechtěné vozy, vybavené vždy těmi nejnovějšími vymoženostmi tehdejší automobilové techniky, vozy solidní, spolehlivé, výkonné a krásné, které se účastnily i řady domácích sportovních soutěží a soutěží elegance, na nichž dosáhly cenných umístění a vítězství.
Zápis do historie
Automobil Wikov 35 „Kapka“, první čs. automobil s aerodynamickou karoserií, jehož fotografie obletěly v r.1931 celý svět, a závodní automobil Wikov 7/28 Supersport, který byl r. 1932 jako první čs. závodní vůz klasifikovaný na tehdejším brněnském Masarykově okruhu, se natrvalo zapsaly do československé automobilové historie.
Kulturně – historický význam
Automobily Wikov jsou dnes jedinými autentickými svědky jedné slavné kapitoly industriální historie Prostějova a přímými účastníky rozvoje motorizace v předválečném Československu. Zároveň jsou vzácnými artefakty, které nesou nesmazatelnou pečeť evropské výtvarné kultury a karosářského stylu mezi dvěma světovými válkami, s charakteristickým půvabem a patinou zašlých časů dávné automobilové minulosti.
Z tohoto pohledu mají automobily Wikov nejen technickou a historickou, ale i kulturní hodnotu. Potvrzením této skutečnosti je i to, že závodní automobil Wikov 7/28 roadster, který se zúčastnil prvního ročníku bývalého brněnského Masarykova okruhu, byl r. 1991 Ministerstvem kultury prohlášen kulturní památkou.