Stylistický vývoj karoserií

Vliv koncepce vozů, stylistických zvyklostí a módních trendů
Základní tvar karoserie osobních vozů Wikov byl do velké míry předurčen konstrukčním uspořádáním jejich podvozku, zejména velikostí, tvarem a uložením motoru s chladičem. Dále byl podmíněn dobovým vkusem, převládajícím životním stylem, módním trendem a technologickými možnostmi firmy v daném vývojovém období.

Karoserie vozů Wikov, které vznikaly v karosárně automobilky, byly z přirozených důvodů stylisticky velmi výrazně ovlivněny zvyklostmi a módními trendy zejména v západní Evropě. Proto měly řadu charakteristických karosářských prvků shodných s vozy ostatních domácích i evropských automobilek, které byly v dané době typické pro všechny automobily. Jednalo se zejména o příznačně vysunutý tvar kapoty motoru mezi samostatně tvarovanými a protáhlými blatníky předních kol, které plynule přecházely v ploché stupačky. Shodu anebo podobnost s ostatními vozy měly i boční větrací štěrbiny na kapotě motoru, uspořádání světlometů, umístění náhradního kola a boční silueta vozu.

Pro automobily Wikov byly zejména v počátečním období jejich výroby charakteristická delší kapota motoru, jednoduché, hladké a čisté linie karoserie, které byly podstatou jejich pověstné elegance.

Všechny automobily Wikov měly podvozkovou, polokovovou karoserii smíšené konstrukce, která byla jako celek upevněna na standardním podvozku. Tato dobově podmíněná koncepce byla vhodná zejména pro kusovou a malosériovou výrobu a umožňovala snadné přizpůsobení tvaru, provedení a vybavení karoserií požadavkům náročných klientů.

18

Vůz Wikov 7/28 landaulet

Hranaté tvary
Pro první sériově vyráběné automobily Wikov ze druhé poloviny dvacátých let minulého století byly typické hranaté tvary jejich karoserií, lehce poznamenané tvarovými relikty starých kočárů, které ve svém celku působily vytříbenou kultivovaností a strohým, až upjatým konzervativním dojmem osvědčené kvality, robustní jednoduchosti a praktické elegance.

19

Vůz Wikov 40 Standard

Dynamické linie
S rozvojem technologických schopností firmy se pod vlivem proměny dobového vkusu, módních trendů a zrychlení životního stylu měnily i tvary karoserií vozů Wikov. Začínaly se uplatňovat dynamické linie, vzrůstala tvarová variabilita a větší odlišnost od vozů jiných značek. Tato změna, k níž došlo na počátku třicátých let minulého století, se projevovala v protáhlosti předních i zadních blatníků, ve větší zaoblenosti rohů i boků karoserie, ve sklonu předního okna a zadní části vozu i ve sklonu masky chladiče.

20

Vůz Wikov 35 roadster, za volantem Eugen Wichterle

Aerodynamické tvary
Poslední sériově vyráběné vozy Wikov měly již po roce 1932 výrazně aerodynamické, místy až proudnicové tvary, které odpovídaly novým poznatkům ve stavbě motorových vozidel, zejména z hlediska snížení odporu vzduchu při vyšších rychlostech, a propůjčovaly jim vizuální lehkost, svižnost a typický výraz aristokratické noblesy.