Konstrukce

Konstrukční filozofie automobilů Wikov
Při vývoji automobilů Wikov byl uplatňován specifický metodický přístup, který ve svém souhrnu tvořil konstrukční filozofii, jejíž podstata a cíle byly výstižně vyjádřeny krédem „Jistota, síla, krása“, které používala prostějovská automobilka ve své reklamě. To znamenalo, že vozy Wikov byly ve svém celku i detailech navrženy a konstruovány tak, aby svému uživateli poskytovaly praktickou jistotu bezpečného a spolehlivého provozu, velký výkon a dlouhou životnost, cestovní pohodlí a výrazný estetický zážitek.

Tento přístup ke konstrukci automobilů ve svém důsledku vyžadoval promyšlené používání provozně ověřených konstrukčních řešení, soustavně zdokonalovaných uplatňováním pokrokových technických prvků, nových technologií, vysoce kvalitních materiálů a moderních estetických hledisek včetně dobře organizované výroby a precizního dílenského zpracování. Vše bylo podřízeno požadavku nízké hmotnosti (plechové výlisky, lehké slitiny) a velké pevnosti.

7

Standardní podvozek (chassis) automobilů Wikov

Základní koncepce
Zvolená základní koncepce automobilů Wikov měla tedy všeobecně používané a provozně osvědčené uspořádání, které se skládalo z chassis (podvozku) a na něm upevněné karoserie. Tato koncepce umožňovala použití jednotného chassis pro různá provedení karoserií osobních vozů a pro různé nástavby užitkových a jim příbuzných automobilů.

8

Zadní náprava vozů Wikov, centrální část mostu snýtovaná z plechových výlisků

9

Přední náprava vozů Wikov, nápravnice vykovaná z chromniklové oceli. Vpravo odkryté brzdové čelisti s brzdovým válečkem po demontáži brzdového bubnu

Chassis (podvozek)
Základem chassis byl nosný žebřinový rám, snýtovaný ze dvou podélných profilů a několika příčných výztuh (vylisovaných z plechu), s motorem uloženým podélně vpředu a s nápravami odpruženými půl-eliptickými listovými pery, z nichž zadní náprava byla hnací. Vozy Wikov měly již koncem dvacátých let minulého století v hnací nápravě, jejíž most byl snýtován ze dvou plechových výlisků, rozvodovku s kuželovým spirálním ozubením Gleason a s diferenciálem. Po r. 1930 měly tyto vozy výkyvné spojení mezi převodovkou a rozvodovkou spojovacím hřídelem s křížovými (tzv. Kardanovými) klouby. Dále byly vybaveny kapalinovými tlumiči pérování, kapalinově ovládanými bubnovými brzdami na všech čtyřech kolech a centrálním mazáním podvozku. Řízení bylo u všech typů šnekové, bez posilovače.

10

Příčný řez zážehovým motorem automobilů Wikov, 1 -Ventil s pružinou, vahadlem a vačkou, 2- Klínový kompresní prostor, 3 – Vyměnitelná vložka válce 4 – Rameno klikového hřídele s protizávažím

Motor
Největší technickou předností vozů Wikov byl silný, dlouhozdvihový, provozně pružný, čtyřválcový, čtyřdobý, vodou chlazený zážehový motor s rozvodem OHC a třístupňovou, přímo řazenou převodovkou. Blok motoru, písty a ojnice byly vyrobeny z lehkých slitin, odnímatelná hlava válců, v níž byly uloženy ventily, ventilová vahadla a vačkový hřídel, byla litinová. Robustní klikový hřídel byl vyvážený staticky i dynamicky. Ocelové vložky válců byly cementované, kalené a jemně broušené. Zcela opracovaný kompresní prostor klínového tvaru uváděl palivovou směs při její kompresi do vířivého pohybu a tím zvyšoval razanci jejího zážehu a rychlost prohoření v celém objemu. Motor s bateriovým zapalováním Bosch měl plochou křivku krouticího momentu ve velkém rozsahu otáček, na tehdejší dobu velký výkon, dlouhou životnost a ve srovnání s motory vozů jiných značek i poměrně nízkou spotřebu.

11

Klikový hřídel se setrvačníkem, píst s ojnicí a vyměnitelná vložka válců automobilů Wikov

12

Přední víko rozvodovky automobilů Wikov s kuželovým soukolím stálého převodu se spirálním ozubením Gleason

Karoserie
Na konstrukčně jednotné chassis byla montována různá provedení podvozkových polokovových karoserií, které měly kostru z tvrdého dřeva, odolnou proti vlhkosti a hnilobě. Uvnitř byly čalouněné a zevně potažené hlubokotažným, klempířsky tvarovaným plechem. Provedení karoserií, jejich povrchová úprava a barva byly podle přání klientů.